Afspraak maken
Het spreekuur wordt gehouden op iedere werkdag. Voor het spreekuur moet u altijd vooraf een afspraak maken. Dit kan telefonisch, maar u kunt ook via de webagenda een afspraak maken.
U kunt voor een afspraak de praktijk bellen op werkdagen tussen 8 en 10 uur.
De assistente informeert naar de klacht (dit heet triage). Zo kan zij de urgentie inschatten en bepalen hoeveel tijd u nodig heeft en bij welke hulpverlener uw hulpvraag het beste past. In sommige gevallen kan worden volstaan met een advies.
De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan. Wij zijn overdag telefonisch en aan de balie bereikbaar van 8:00 – 17:00.
Wij reserveren 15 minuten voor een consult. Er is dan tijd om één probleem te bespreken. Heeft u meer tijd nodig, geef dit dan aan bij de assistente. Zij kan dan meer tijd plannen.
Opvragen uitslagen
Omdat wij niet de mogelijkheid hebben om te controleren of wij alle uitslagen binnen krijgen, verzoeken wij u om zelf te bellen voor de uitslag van het onderzoek.
U kunt dan het beste ’s middags bellen; dan is er meer tijd om u rustig te woord te staan.
Huisbezoek
Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken.
De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt. In de praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter.
Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen.
Telefonisch terugbelspreekuur
Als u een korte vraag heeft, bijvoorbeeld voor het opvragen van uitslagen of waarbij bijvoorbeeld geen lichamelijk onderzoek nodig is, kunt u wellicht ook telefonisch geholpen worden. Overleg dit met de assistente, dan kan zij met u afspreken wanneer en waar de arts u kan terugbellen.
U belt tussen 8.00 en 10.00 uur naar de praktijk en vraagt om een telefonisch consult. De huisarts belt u dan later die dag, op een afgesproken tijdstip terug. Dat is doorgaans tussen 13.00 en 13.30 uur.
E-consulten
Bij eenvoudige vragen kunt u ook gebruik maken van UwZorgonline.nl. Hier kunt u uw vragen stellen op een tijdstip welke u goed uitkomt.
Beeldbellen (videogesprek)
Vanuit de huisartsenpraktijk wordt soms gebruik gemaakt van beeldbellen. We maken gebruik van het programma Viplive/Whereby. Heeft u een afspraak met de huisarts om te beeldbellen dan ontvangt u een SMS of email.
Op het tijdstip dat u de afspraak heeft, is het belangrijk uw telefoon of email in de gaten te houden. Via SMS of email ontvangt u van Viplive een link om contact te maken.
In die link staat het volgende:
Verzoek tot videobellen. Open de link, vul uw naam in en geef toestemming tot uw microfoon
en camera. Als u op de link heeft geklikt, krijgt u de toestemmingsvraag in het Engels. U kunt
dan vervolgens klikken op toestaan en/of accept. Als u dit heeft gedaan, kunt u wachten tot
dat de arts contact met u maakt.
App Whereby
U heeft ook de mogelijkheid om de app Whereby te installeren. Op het moment dat de
huisarts contact met u maakt opent deze app automatisch om beeld te bellen.
Het is wel noodzakelijk dat microfoon en camera toegang hebben tot deze app.